‘Wij zijn al om 9:30 uur open met huisgemaakt #gebak en andere lekkernijen’, ‘Zachtgegaarde Noorse zalm met huisgemaakt mosterd-ijs. Kom dus genieten’, ‘Bramentaart, bramenshake, bramensmoothie, bramenjam. Alles huisgemaakt’, ‘Huisgemaakt rabarberijs met aardbeien Romanoff en een kletskop: wat wil je nog meer?’, ‘Recepten voor een heerlijk, huisgemaakt bad’.

Ja, het stond er echt en nog een lange lijst met voornamelijk lekkernijen met de als aanprijzing bedoelde huisgemaakt. Ook mijn favoriete restaurants maken zich er helaas schuldig aan. Of iedereen heeft hele knappe, veelzijdige huizen, of de verloedering slaat toe. En de ervaring is, dat het het laatste is. Ik was laatst in Duitsland en daar is Hausgemacht de afkorting van zu Hause gemacht. In het Engels is het thuisgemaakt, homeemade. En hoogstwaarschijnlijk bedoelen al die restaurants en welwillende twitteraars dat ook, maar NIET MEER DOEN, alstublieft. 

Het huis maakt die lekkere hapjes en sauzen en jams niet, dat doet in veel gevallen de chef. Wat is er mis met zelfgemaakt? Het bekt ook nog lekkerder door de herhaling van de e. Het is goed Nederlands en de producten blkijven er even lekker bij, of in het geval van taalliefhebbers smaakt het zo nog beter.