In het kleine bergdorpje Jackson in New Hampshire kom je Nederlandse bloemen tegen. Ze staan in de hotels en bij een deel van de 700 inwoners in huis, vers uit de Dutch Bloemen Winkel.
De bloemenwinkel is opgericht door de Nederlander Alex Rosenthal, zoon van een Nederlandse rozenkweker. Hij stopte en Carrie Scribner vreesde voor haar favoriete bloemenzaak. Als grap opperde ze een overname en nu heeft ze de zaak tien jaar. “De naam levert hier wel gegiechel op. Voor Amerikanen is het moeilijk uit te spreken.” Ze heeft vier werknemers en verkoopt naast bloemen – per stam of per boeket – ook cadeaus en kwaliteitsaccessoires, zoals glas uit Europa in plaats van uit China. “Wij brengen Europese flair en dat betekent meer keus, andere arrangementen en andere ontwerpen. We verkopen bloemen per stuk en per boeket, bieden kwaliteit en verkopen ook noviteiten, zoals de nieuwste pioenroos. De gemiddelde Amerikaanse bloemenwinkel gaat voor economische keuzes. De clientèle bestaat vooral uit mensen die in de bergen gaan trouwen. Het komend half jaar is ze volgeboekt met trouwarrangementen. Veel van haar bloemen komen uit Nederland, maar Scribner heeft ook een eigen pluktuin. Ze kent de Nederlandse bloemenmarkt en Royal FloraHolland. “Ik ben de laatste jaren niet meer in Nederland geweest, omdat ik een kindje heb gekregen. In april is hij drie, oud genoeg om de tulpenvelden te bekijken.”
Dutch Bloemen Winkel in American mountains
In the small mountain village Jackson in New Hampshire you can see dutch flowers. They are in hotels and in the homes of part of the 700 villagers, fresh from the Dutch Bloemen Winkel. The flower shop was founded by the Dutch Alex Rosenthal, son of a Dutch rose grower. He wanted to quit the shop and Carrie Scribner feared for her favorite flower shop. As a joke she said she’d take over and now she runs the business for ten years.
“The name leads to giggles here. For Americans the name is hard to pronounce.” She has four employees and sells next tot he flowers – per stem or bunch – presents and quality accessories, like glass from Europe instead of China. “We bring the European flair and that means more choice, different arrangements and other designs. We sell flowers per stem and per bunch, offer quality and sell novelties as well, like the latest peony.
The average American flower shop makes economical choices. The clientèle exists mostly of peaple who get married in the mountains. The next half year she is fully booked with wedding arrangements. A lot of her flowers are from the Netherlands, but Scribner also has her own flower garden. She knows the Dutch flower market and Royal FloraHolland. “I haven’t been tot he Netherlands fort he last few years, because I had a little boy. Next april he will be three, old enough to watch the tulip fields.”