Om de reiziger te bieden wat hij verdient, een snelle betrouwbare verbinding tussen Amsterdam naar Brussel, gaat het kabinet actie ondernemen. Zonder reservering, tegen betrouwbaar tarief en in een half uur minder reistijd dan nu moet er een hogesnelheidslijn (hsl) naar Brussel komen en dat betekent dat Den Haag wordt geschrapt. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu over de kabinetsreactie op het Fyra-rapport, die vandaag aan de Tweede Kamer is gestuurd.
Dijksma noemde het gedoe met de Fyra een zwarte bladzijde in de geschiedenis en dankte de parlementaire enquêtecommissie die de Fyra onderzocht voor hun onderzoek. Zij hoopt met het openlijk zoeken naar een oplossing voor herstel van vertrouwen. Nieuwe treinen bestellen kost volgens haar geen tijd, maar ze wil ondertussen het aanbod al verbeteren. Zij kijkt niet op de affaire terug als was er weggegooid geld, al heeft de Fyra maar kort gereden. De snelle treinen die 220 km per uur kunnen, zijn er pas na 2021. Hoe Dijksma nu al een kortere reistijd wil bereiken, zei ze niet. Zij wil dit wel bereiken voor de dienstregeling van 2017 door niet niet meer in Den Haag te stoppen.
De Nederlandse Spoorwegen moeten zo snel als mogelijk het vervoer over de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) verbeteren en zorgen voor een kortere reistijd van de Intercity (IC) Amsterdam – Brussel. Het kabinet gaat strengere prestatieafspraken met NS maken en zal het bedrijf er ook aan houden. Als het de NS niet lukt, kan in overleg het besluit vallen een andere vervoerder de HSL-Zuid te laten exploiteren. Het kabinet onderzoekt ondertussen of er een andere vervoerder is, die het beter kan en deze eventueel met de NS voor de HSL-Zuid te laten zorgen.
Uit concessie
Het kabinet is streng: als de NS tot drie keer toe niet aan de afspraken voldoet, is het mogelijk de HSL uit de concessie – het contract tussen kabinet en NS over het railvervoer- te halen. Daarnaast is besloten dat spoorbeheerder ProRail verder gaat als een publieke organisatie om de aansturing te verbeteren. Dit deel van het kabinetsstandpunt was al uitgelekt. Het kabinet onderzoekt nog hoe vervoer op het spoor in de toekomst beter kan worden geregeld.