‘Tuinbouw is boeiend’ is het thema van de 39ste editie van Kom in de Kas. Het is het grootste publieksevenement van de Nederlandse glastuinbouw en vindt plaats op 2 en 3 april 2016.

Het succes van Kom in de Kas ligt bij de enthousiaste kwekers die hun bedrijf openstellen in 16 regio’s door het land. De landelijke aftrap is op 31 maart bij Bunnik Vriesea’s in Aalsmeer.

Tijdens de Floriade in Rotterdam (1960) was de consument enthousiast over de tuinbouw. Het idee kwam om mensen in echte kassen te laten kijken. Halverwege de jaren ‘60 waren er open dagen in het nieuwe glastuinbouwgebied Made in het Westland. Dat kreeg een vervolg in andere regio’s. In 1977 kregen deze dagen de titel Kom in de Kas.

“In het begin was er weinig budget. Nadat ik in 1990 voorzitter werd, kwamen er sponsoren en was er geld voor reclame en een logo. Het is een schitterend concept om te laten zien wat je hebt. Ik ga zeker kijken”, zegt oud-voorzitter van Kom in de Kas, Wim van Delft.

Het is een evenement voor iedereen, maar er komen vooral jonge gezinnen en gepensioneerden. In het jubileumjaar 2002 stond Kom in de Kas achtste op de ranglijst landelijke evenementen met een recordaantal van 228.000 bezoekers. In 2015 waren er 201.000 bezoekers. De tussenliggende jaren lag het bezoekersaantal hiertussen.

 

Het evenement wordt gefinancierd door GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, Interpolis, Rabobank en Bayer CropScience.

Bekijk het hele programma op komindekas.nl