De noodverlichting van de cellen van de Spoorwegpolitie bij Holland Spoor voldoen niet. Dat stelt de VROM-Inspectie in een onderzoek naar brandveiligheid van politiecellen.
Van 38 onderzochte politiecelcomplexen in het hele land, scoren de cellen van Holland Spoor het slechtst op de noodverlichting. De branddetectie en brandbestrijding laten te wensen over, maar daarmee is het niet zo ernstig gesteld als met de noodverlichting. De drie cellen en drie ophoudruimten bij Hollands Spoor staan op de lijst van 38 onderzochte celcomplexen op de 28ste plaats. De eerste op de lijst is het meest brandveilig. De Spoorwegpolitie wil niet reageren op het onderzoek. “Wij gaan niet op afzonderlijke cellen in”, aldus een woordvoerder van de Spoorwegpolitie.
Haaglanden
Uit het onderzoek blijkt verder dat het ook met de cellen van de politiekorpsen slecht is gesteld. De politie Haaglanden heeft niets te maken met de cellen van de Spoorwegpolitie, maar heeft zelf op verschillende locaties in totaal 158 politiecellen en nog een aantal ophoudruimtes. “Deze zijn allen veilig verklaard. Ze zijn ook door het ministerie van VROM, en door het ministerie van Binnenlandse Zaken gecontroleerd. Sterker nog: deze worden regelmatig gecontroleerd door de brandweer en wij houden ook zeker zelf de vinger aan de pols”, aldus een woordvoerder van het politiekorps Haaglanden. Volgens haar heeft de brandveiligheid van cellen een hoge prioriteit sinds een brand in het cellencomplex van het hoofdbureau van Politie in 1987. Toen zijn al extra maatregelen genomen voor een betere brandveiligheid.
Het onderzoek van de VROM-Inspectie is een gevolg van de Schipholbrand in 2005. Minister Eberhard van der Laan (PvdA, Wonen, Wijken en Integratie) schrijft aan de Tweede Kamer dat hij alle politiekorpsen nog eens gaat waarschuwen voor de brandveiligheid en ophoudruimtes, zoals verhoorkamers. Hij heeft de VROM-Inspectie gevraagd het onderwerp verder te volgen.