Verkeerswethouder Peter Smit (VVD) doet aan wensdenken met een onderzoek naar een snelle treinverbinding tussen Den Haag en België, vindt Joris Wijsmuller, fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij. “Hij probeert een gemiste kans te compenseren”.
Sinds de nieuwe dienstregeling van de NS die afgelopen weekend is ingegaan, is de Beneluxtrein uit het spoorboekje verdwenen. Reizigers uit Den Haag moeten eerst naar Rotterdam en daar overstappen op de Fyra en een toeslag betalen om snel met de trein naar Belgie te kunnen.
Volgens Wijsmuller is het Haagse gemeentebestuur de afgelopen jaren te stil geweest over de wens van een snelle treinverbinding naar België. “Ze moeten maar eens goed in de spiegel kijken, maar dit onderzoek is mosterd na de maaltijd. Iedereen ziet het belang van een internationale treinverbinding vanaf Den Haag, ik ook, maar die boot is al vertrokken. De enige echte oplossing nu is herstel van de blunder door met het Rijk, de NS, Fyra en België over herstel van de verbinding te praten”, aldus Wijsmuller. GroenLinks-raadslid Arjen Kapteijns noemt het onderzoek van Smit juist prijzenswaardig, al noemt hij de aanleiding treurig. “Misschien heeft de wethouder een gaatje in de regels gezien, maar een internationale treinverbinding is winst voor onze stad”. CDA-fractievoorzitter Gert-Jan Bakker noemt het onderzoek een logische stap voor Den Haag als internationale stad van vrede en recht.
Een eventuele snelle treinverbinding tussen Den Haag en België kan betekenen dat er geen verbinding is met andere Nederlandse steden, maar dat vindt de CDA’er van ondergeschikt belang. Binnenlands personenvervoer is tot 2025 in handen van de NS en een ander bedrijf mag maar een beperkt aantal reizigers meenemen. Alleen internationaal personenvervoer valt buiten bestaande afspraken.
NS Hispeed heeft tot en met 2025 het alleenrecht om op het hoofdrailnet reizigers te vervoeren. Uitzondering daarop is internationaal personenvervoer, want dat is geliberaliseerd. Daarvoor mogen ook andere railaanbieders, zoals een Veolia en Connexxion gebruikmaken van het spoor. Zij moeten dan wel voldoen aan een aantal regels, zoals de dienstregeling van NS Hispeed niet verstoren en een beperkt aantal reizigers tussen Nederlandse steden vervoeren. “Hoeveel dat er precies zijn, dat is een hele ingewikkelde rekensom. Maar als de trein direct van Den Haag naar België zou rijden is het aantal reizigers geen probleem”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Smit liet afgelopen week weten erg teleurgesteld te zijn dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu terugkwam op eerdere afspraken door geen hogesnelheidslijn aansluiting voor Den Haag te maken. Zij kiest voor een snelle treinverbinding tussen Breda en Antwerpen naast de Fyra die van Amsterdam via Rotterdam naar Brussel rijdt.
Smit kondigde aan te laten onderzoeken of snelle treinverbinding met Belgie misschien door een andere aanbieder gedaan kon worden. Tegen Omroep West zei de wethouder: “Naast Rotterdam, Roosendaal en Antwerpen moet deze trein liefst ook Delft, Dordrecht en Mechelen aandoen”. Maar dat wordt tot 2025 een probleem vanwege de verleende concessie aan NS Hispeed en er dus maar een beperkt aantal binnenlandse reizigers vervoerd mag worden.
Een woordvoerder van Smit laat weten dat onderzoek moet uitwijzen of exploitatie van een hogesnelheidslijn tussen Den Haag en België wel kan. Eerst moet bekeken worden of er vraag is naar de dienst, of het kan en of er partijen zijn die het willen uitvoeren, mocht het ooit zo ver komen.