Het prinsjesfestival heeft dit jaar als strategisch partner de provincie Overijssel. En daarbij hoort Grolsch bier en een salade van Johma, dus die komen ook mee, kondigde commissaris van de Koning Ank Bijleveld trots aan. Het thema dit jaar is de kunst van conflict en compromis en er is volop aandacht voor het 200 jarig bestaan van het tweekamerstelsel.

De presentatie van het programma van het Prinsjesfestival van 10 tot en met 15 september was achter in Dudok toepasselijk met uitzicht op de parasols met Grolsch. In het zaaltje was het warm, maar de presentatie leed daar niet onder. En na afloop nam de commissaris – hoe kan het ook anders- een biertje. Overigens moest zij het zonder salade doen, maar er waren wel kaasblokjes, worstjes, bitterballen en andere warme borrelhappen.

Het programma van het derde Prinsjesfestival is weer goed gevuld. De opening van het festival is in handen van Prinsjesdichter Typhoon, om de jeugd bij de democratie te betrekken. Belangrijke gast is Medhi Jomaa, die als interim-premier van Tunesië verantwoordelijk was voor de invoering van de verkiezingswetgeving. Tunesië geldt als succesverhaal van de Arabische lente. Jomaa houdt de Montesquieu Prinsjeslezing en spreekt over het belang van een parlementair systeem waarin men de kunst van conflict en compromis beheerst.

Overijssel opent een ambassade in het Johan de Witthuis aan de Kneuterdijk in Den Haag. Tijdens de PrinsjesHatwalk zijn weer mooie prijzen te verdienen voor het publiek dat met hoofddeksel bij deze modeshow verschijnt. En Bijleveld neemt uit haar provincie kinderen mee die hun eigen hoeden hebben ontworpen. De vorige keren was deze hoedenparade voor het paleis aan het Lange Voorhout, maar omdat ze daar nu aan de weg bezig zijn, verschuift de show naar de omgeving van de Posthoorn. En er is ook aan de mannen gedacht, want er is een barbier aanwezig, aldus de organisator met hoed.

Op de eerste dag van het festival, donderdag 10 september start in het Zuiderstrandtheater ‘Harde Handen, een vissers-opera’, waarin ook weer de kunst van conflict en compromis centraal staat. De opera is een ‘community-project’ van Cultuur aan het Spuiplein. Aan de vissersopera werken vele Scheveningers mee. Loes Luca vertolkt de hoofdrol als Kniertje. De repetities zijn al in volle gang. En naast een opera is er ook het Prinsjescabaret met onder andere Jan Jaap van der Wal en de Overijsselse André Manuel.

Het oververhitte zaaltje achter Dudok staat vol vrijwilligers die het Prinsjesfestival samen maken. De enige betaalde functie is die van coördinator. De rest werkt belangeloos mee, zoals Paul Sneijder, oud-NOS’er. Hij heeft de Prinsjesdagrede onder zijn hoede, de wedstrijd voor iedereen die een goede toespraak kan schrijven. Dit keer is gekozen voor een Kamerlid die de keuze heeft tussen de gaskraan in Groningen verder dichtdraaien of het in stand houden van het kabinet. Conflict en compromis in optima forma. En speciale gasten bij de rede zijn oud-diplomaat en oud-minister Ben Bot en Adri Duivesteijn, die beiden conflict en compromis nooit hebben geschuwd. Beide waren niet aanwezig bij de presentatie. De grand dame van de etiquette, Reinildis van Ditzhuizen, één van de vrijwilligers, was er wel, al was het in de achtergrond. Conflict- en compromisloos.